Farmors opskrifter fra 1946

fredag den 1. december 2017

Godyl gode chokolade småkager


I øjeblikket sorterer jeg kogebøger, udskrifter og små fedtede gule lapper. Heriblandt fandt jeg en ingrediensliste, hvor jeg havde skrevet ”Godyl gode”… dog uden fremgangsmåde. Umiddelbart gik jeg ud fra, det var en småkage… så her er mit resultat med de ændringer, jeg havde noteret i listen.

Godyl gode chokolade småkager
Ca. 50 stk.

275 g farin
Kornene fra 1 vaniljestang
1 dl olie (rasp)
2 æg
250 g hvedemel
1 tsk. bagepulver
1/3 tsk. natron
½ tsk. salt
200 g hakket chokolade

Da der som sagt ikke var nogen fremgangmåde… sprang jeg i med krum hals og lavede småkagerne på den måde, jag fandt logisk.
Piskede farin, vanilje og olie godt sammen… og tilsatte æggene
Sigtede de tørre ingredienser (undtagen chokolade) ned i skålen og vendte rundt i massen, til der ikke længere viste sig mel
Tilsatte derefter chokoladen… og fordelte det godt
Jeg forvarmede ovnen til 180 grader uden varmluft
Satte klumper af dej ved brug af en teske med store mellemrum… vidste jo ikke, hvor meget de evt. ville flyde. Jeg havde 12 stk. på en plade, hvilket viste sig at være et godt valg
Jeg bagte kagerne i 8 minutter… åhhh hvilken fryd. De flød en anelse og hævede smukt op. Jeg var stolt.
Kagerne fik lov at stå på pladen… mens jeg vendt ryggen til og kælede lidt for katten. Skriiiiig… hvilket medvirkede til at de ”faldt sammen”. Hm?? Det gjorde de næste plader også… 

”Det var ikke uden grund, jeg havde skrevet ”Godyl gode” på lappen” 


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det kan jeg godt forstå søde.
      Jeg vil dog prøve at lave dem med SMØR... det tror jeg ikke, de bliver dårligere af :-D
      Knus

      Slet