Farmors opskrifter fra 1946

torsdag den 7. september 2017

Krydret oksekød med kål og gulerødder


Jeg er vild med kål… alt kål. Forleden faldt jeg over en opskrift på "Madens verden" ,som jeg har ændret til mine smagsløg. Jeg har kun rosende ord til inspirationskilden, hvor jeg helt sikkert vil være at finde jævnligt for fremtiden. Vi er måske ikke ligefrem enige om mængderne… men det justerer man jo heldigvis selv. (Det kunne også være fordi, det simpelthen smagte SÅ godt).

Er du til kål… så prøv den.

Til 2 personer:
300 g revne gulerødder
300 g fintsnittet spidskål
300 g hakket oksekød
1 finthakket rødløg
2 fed finthakket hvidløg
En ½ tsk. stødt spidskommen
2 tsk. paprika
2 tsk. tørret oregano
1 dl vand eller bouillon
1 tsk. salt
Rigeligt friskkværnet peber
Evt. en ½ - 1 tsk. cayennepeber… hvis du kan lide det ”hot”
Olie

Svits gulerødder og kål i lidt olie… kålen må gerne lige akkurat begynde at bide i bunden af panden
Hæld grønsagerne i et smurt ildfast fad
Brun det hakkede oksekød grundigt
Tilsæt rødløg og hvidløg og lad det sautere med.
Kom alle krydderierne ved… og vend grundigt så de bliver fordelt
Vend kødet sammen med grønsagerne
Stil fadet i en forvarmet ovn ved 200 grader 30 minutter
Kig til det, når halvdelen af tiden er gået… men lad det endelig gerne blive let branket/karamellistet
Server med en kartoffel eller ris. 
Eller… undlad oksekødet og server som tilbehør til f.eks. kylling eller en god ribeye.



4 kommentarer:

  1. Er du vild mand, kål er ikke til at leve uden. Derfor har jeg rettet nogle retter ind til 1-2 pers. Forkert, men himmelsk irsk stuvning: Kartofler, gulerødder og porrer i mundrette stykker lægges i gryden. Bouillonpulver, salt og vand hældes i, og retten simrer en bette time. Min gamle slagters røgede kålpølser og evt. hans medister i mindre pølser lægges i, så alt er klar på samme tid. Rugbrød og sennep serveres til. Til brunkål laver jeg en hule oveni kålen og lægger frikadellefars i, og i stedet for hvidkålsrouletter bruger jeg samme metode og koger kålen med farsen i. Væden jævnes og smages til med muskat - serveres med rugbrød. Jeg kan endda hitte på at koge kartofler, gulerødder og hvidkål og spise dem med en frikadelle. Min onkel sagde engang til min mor, hvor vi fik det "Anna, hvidkål er ikke en grøntsag!" "Det er det her hos os!" Vi var alle bidt af et galt hvidkål - kødet var ikke så vigtigt.
    Elsebeth

    SvarSlet