Farmors opskrifter fra 1946

søndag den 1. maj 2016

Lyserød salat - til lidt af hvert


Forleden havde jeg set mig lidt lun på en russisk salat... men syntes ærligt talt, den var for dyr, indholdet taget i betragtning. Desuden er jeg knap så begejstret for alt det mayonnaise, den lille mængde af sagesløse grønsager kæmper en kamp i :-D



Du skal bruge:
Rødebeder kogte eller syltede (eller begge dele)
Gulerødder
Løg
Kapers
Citronsaft
Salt
Og... cremefraiche eller mayonnaise 

(Mængden af grønsager bestemmer du selv, men jeg lavede min med godt og vel lige dele... bortset fra kapersene)
Snit alle grønsagerne i fine tern og hak kapersene groft
Skal salaten bruges som tilbehør til den varme mad, blander jeg grønsagerne med cremefraiche (de skal kun lige coates) og smager til med citron og salt.
Skal den derimod bruges på madpakken, som topping på f.eks. hamburgerryg... er det mayonnaise, jeg bruger. Ikke fordi det smager meget bedre, men salaten "vander" ikke med mayonnaise, så her slippe jeg for "våde" rugbrødder. 



2 kommentarer:

  1. I mellemskolen og realen gik jeg sammen med Sonja. Hun havde russisk salat på en mad hver eneste dag. Dengang gik man som skolepige ikke med læbestift. Men Sonja havde altid røde læber efter spisefrikvarteret - hun var en udspekuleret rad, så hun lykkedes med at smøre læberne ind! Jeg har nu aldrig selv smagt det - kun i Italien. Der hedder min yndlingssalat 'italiensk salat' nemlig 'russisk salat'!

    SvarSlet
    Svar
    1. *Smiler* som altid med rødebed (og rødvin) skal man være opmærksom på afsmitning... i begge ender :-D

      - Pia

      Slet