Farmors opskrifter fra 1946

tirsdag den 8. marts 2016

Laksefrikadeller


Dybt i fryseren fandt jeg 3 laksestykker, jeg i et øjeblik af sindsforvirring åbenbart har syntes, var en brilliant ide at købe. Skal vi ikke bare slå fast... at fisk skal købes friske hos en fiskehandler. Undskyld til min fortrukne fiskebutik

Laksestykkerne var de der stykvis vakuumpakkede nogen... som for længst havde bekendt mistet kulør... og var blevet "grey'ish" istedetfor fine lyserøde. Smagen?? Ok de kan spises... men jeg valgte nu, at slå dem ordentligt ihjel :-D



Ca. 8 stk. laksefrikadeller
300 g laks (altså 3 laksestykker uden skind)
½ hakket løg
1 æg
½ dl mælk
2-3 spsk. mel
1 finthakket forårsløg
½ tsk. salt
Peber

Start med at hakke fisk og løg semi-fint... en fin lille mini-hakker kan gøre det, men jeg tror nu også, at en god stavblender, kan tygge sig igennem
Tilsæt æg og mel... rør godt sammen
Spæd til med mælk, så farsen har en ikke alt for tør konsistens
Tilsæt forårsløg, salt og rigelig med friskværnet peber
Sæt farsen i klatter (de er umulige at forme) på en varm pande 
Jeg stegte mine i baconfedt, men du kan sagtens bruge smør eller olie
Dellerne skal stege 3-4 minutter på hver side
Server laksefrikadellerne med kogte kartofler og kaperssovs... eller på et godt stykke rugbrød med remoulade.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar