Farmors opskrifter fra 1946

søndag den 22. december 2013

Vaniljekranse


"Det er jul, det er cool..." :-D Efter en laaaaang arbejdsdag kunne jeg endelig gå fra til ferie. Humøret var højt... og den første lille snert af julestemning, havde sneget sig ind på mig i et bagholdsangreb. Halv-snalret besluttede jeg mig for at bage vaniljekranse. Opskriften aner jeg faktisk ikke, hvor stammer fra... den lå kradset ned på et stykke papir. 

Kornene fra 1 vaniljestang
180g sukker
200g blødt smør
1 æg
70g mandelmel
250g hvedemel

Rør sukker, vanilje og smør godt sammen.
Tilsæt ægget... og til slut mandel og hvedemel.
Kom dejen i en sprøjtepose med stjerne tyl.
Sprøjt kagerne ud i de faconer og størrelser du syntes om.
Sæt kagerne i en 200 grader forvarmet ovn i...
i omkring 8-10 minutter
Lad småkagerne afkøle på en rist... inden de kommes i en kagedåse. 

2 kommentarer:

  1. Pia, det var desvære ikke mig, der havde sørget for musikken - men egentlig havde det været en passende måde at ønske dig og din kæreste en glædelig jul og et velsignet nyt år.
    Kærlig hilsen fra Elsebeth - og tak for i år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhh hvor er du sød Elsebeth :-D
      Du og dine ønskes også en rigtig glædelig jul, samt et lykkebringende nytår.
      Glæder mig til mange sjove kommentarer fra dig næste år.
      De kærligste julehilsner
      - Pia

      Slet