Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 28. september 2013

Luftige dato-boller


Ups... et tjek i køleskabet gjorde mig opmærksom på, jeg havde cremefraiche, æg og gær, der allerede var røget på datoen... men det er nu ikke ensbetydende med, at jeg arkiverer det lodret. Nixen!! Det bliver selvfølgelig brugt til boller i bedste Stop Spild Af Mad stil.

9 store boller:
2 dl vand
50g gær
2½ dl cremefraiche 18%
1 æg
2 spsk. akacie honning
1½ tsk. salt
150g rugmel
80g rugkerner (dem der er klar til brug)
550g hvedemel
1 spsk. gurkemeje
Æg til pensling + groft salt

Opløs gæren i vandet, som skal være håndvarmt.
Tilsæt de øvrige våde ingredienser og rør det godt sammen.
Hæld de tørre ingredienser i blandingen (hold evt. lidt af hvedemelet tilbage) og ælt dejen på maskine i 6-7 minutter.
Lad dejen hæve overdækket på et lunt sted i 1 time.
Slå dejen ned og form bollerne... som trykkes flade og snittes med ønsket mønster med en skarp kniv.
Lad bollerne hæve yderligere ½ time, inden de pensles med et sammenpisket æg og drysses med en anelse salt.
Sættes i en 180 grader forvarmet ovne i 22-25 minutter.
Mums... lækre og luftige. Den gule farve gør, at specielt børn ikke bliver alt for helse-forskrækkede ;-D

2 kommentarer:

  1. Hej Pia

    De ser godt nok gode ud...
    Bringer du ud?? For så vil jeg gerne bestille 2 :-)

    Kh
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne

      Tak for din søde kommentar, de var virkelig også gode... desværre er der ikke mange tilbage, så jeg må snart igang igen ;-D

      - Pia

      Slet