Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 31. august 2013

Hindbær hjerter

 
Fredag aften… havde lige ”power-nappet” ikke mindre end to timer. Kæresten var taget på fisketur med overnatning… og nu var jeg lysvågen. Trille tommelfingre er ret kedeligt i længden. Tv2’s ”Frihuset”… følger helt trop efter et par minutter J men så kan man jo bage.

Og dog… ingen gær, æg eller mælk i huset og 10 minutters gang til Rema, efter en hård arbejdsuge… gad jeg simpelthen ikke. Så efter endnu et stykke tid, hvor jeg hjælpeløst havde søgt på nettet, blev jeg ganske enkelt nød til at improvisere.

Mørdej til 14 hindbær hjerter (28 stk.)
150g hvedemel
100g stuetempereret smør
50g flormelis
1 tsk. Vanilje
2 spsk. Cremefraiche 18%

Ælt alle ingredienserne sammen til en mørdej… og sæt på køl i 45 minutter.
Rul dejen ud med en lille smule mel… og udstik den i den form, du ønsker. I mit tilfælde… hjerter.

Sæt på en bageplade med bagepapir.
Bag hjerterne i 12-13 minutter ved 190 grader. Afkøles på bagerist.

Smør halvdelen af hjerterne med hindbærmarmelade… og læg de andre forsigtigt ovenpå.

Rør en glasur af flormelis og et par dråber vand. Pynt hjerterne med glasuren og afslut med krymmel.


Halleluja… de blev gode J Lavet som enkeltbundede med chokolade-glasur, eller med kanel i stedet for vanilje er jeg sikker på, de ville gå rigtig godt som jule-småkager. 

2 kommentarer:

  1. Hvor er de fine og god ide elsker hindbærsnitter så de kommer lige på min to do liste

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina.
      Tak for din søde kommentar... jeg kan næsten heller ikke vente på, kæresten kommer hjem. Hans yndlingskage er nemlig hindbærsnitter og formet som hjerter, fatter han sikkert hintet ;-D
      - Pia

      Slet