Farmors opskrifter fra 1946

torsdag den 9. maj 2013

Smør og dressing til konfirmation

Så skred det for mig… jeg har ikke mere styr på priserne og billeder havde jeg slet ikke tid til at tage L men mængderne sidder fastbrændt i min hjerne.

Stadig er mængderne til 40 personer.

Smør til forretterne:
2 pakker. Her havde jeg valgt den rene vare, så den milde/pikante smag ikke blev forstyrret.

Smør til hovedretten:
1 ekstra pakke ”ren” smør.
2 pakker til hvidløgssmør (Lavet med 6 fed hvidløg, et par dråber citronsaft og en knivspids salt)
2 pakker til persillesmør (Lavet med et ½ bundt grofthakket persille, lidt citronsaft og salt)

Note: ”Jeg havde valgt at bruge kærgården. Som sådan var det ok, men problemet er, at det ”smelter” for hurtigt, så jeg opfordrer til at bruge rigtigt smør”

Dressing til forretterne:
Krydderurtedressing: (1 liter creme fraiche 18%, ½ liter creme fraiche 38%, 2 bundter dild, 2 bundter purløg, ½ bundt persille som groft hakkes med kniv… smages til med salt) Start med kun at sætte halvdelen på bordet… resterne serveres til hovedretten.

Dressing til hovedretten:
Resten af krydderurtedressingen.
1000’ende islænderdressing: (1 liter creme fraiche 18%, 3 dl mayonnaise, rigeligt ketchup… smag dig frem, justeres til slut med salt, peber og en anelse citron)

Note: ”Krydderurtedressingen gik som varmt brød, mens den anden var lige rigeligt nok… her skal du tage hensyn til, om der er mange børn på gæstelisten”

Jeg sniger lige flutesene ind her: Beregn 1½-2 stykker flutes pr. mand. De skal bruges til forretterne, hovedretten og skrub-af-maden.  Selvfølgelig er klart det bedste at bage selv… og i et splitsekund i ukontrolleret sindssyge, havde jeg nær taget det på skulderene også K men jeg beherskede mig!!!

De øvrige opskrifter til konfirmationen, lægger jeg ind under etiketten: Mad til mange

Følg mig via Bloglovin' J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar