Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 1. juni 2013

Rucola burgerboller


Lækre seje boller skal der til, for at jeg syntes, en burger er god… og fryseren var igen tom. Det var køleskabet dog ikke… halvslatten rucola og en yoggi, der allerede var faldet for datoen, så det blev selvfølgelig Stop Spild Af Mad brød, der skulle laves J

Til 11 boller (der skulle have været 12, men…)

25g gær
3 dl håndvarmt vand
150 ml yoggi (m. pære/banan)
2½ tsk. salt
500g pizzamel
150-200g hvedemel
50g grofthakket rucola

Opløs gæren i vandet… og tilsæt de øvrige ingredienser, hold lidt af hvedemelet tilbage, dejen skal slippe skålen, men må ikke være ”tør”. Ælt dejen grundigt på maskine… og lad hæve i 1 time

Rul dejen til 12 boller… jeg kunne så heller ikke tælle J og lad dem hvile på bagepladen i 10 minutter, inden de trykkes flade, pensles med pisket æg og drysses med groft salt efter behag.

Lad burgerbollerne hæve yderligere 45-60 minutter, inden de sættes i en 225 grader forvarmet ovn i ca. 15 minutter.

Note: Skønne burgerboller, der også går godt med enten ost eller pålæg. Morgenbrød med syltetøj, nutella eller pålægschokolade vil jeg dog ikke bruge dem til… dertil er de ”for” salte.

Se andet af mit brød her

Følg mig via Bloglovin' J

2 kommentarer:

  1. Uhm, de ser vel nok lækre ud!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Tak for din søde kommentar... det er de også.

      -Pia

      Slet