Farmors opskrifter fra 1946

søndag den 7. april 2013

Tøset jordbæris



Som sikkert mange af I andre, savner jeg forår og sommer helt vildt. I fryseren gemte der sig heldigvis poser med jordbær fra haven, så jeg kom faktisk i forårshumør… iiiihh de duftede!!

Siden det kom frem for år tilbage, at købte frosne bær ligefrem kunne være sundhedsskadelige, (og stadig kan være det) har jeg udelukkende brugt egne bær, som jeg kan stå inde for.

1 dl pasteuriserede æggeblommer
4 spsk. sukker
½ liter fløde

400g frosne jordbær
100g sukker

Lad jordbærrene tø en smule, inden de blendes med sukker
Pisk æggeblommer og sukker sammen til en lys luftig masse
Pisk fløden til skum
Vend jordbærmassen med æggene… og vend derefter forsigtigt i fløden
Stil isen på frost og rør af og til i den, i de første par timer… inden isen smides i bokse og står yderligere 3-4 timer mere… så er den klar 
Så er det så lige… at den skal op af fryseren 15-20 minutter før, den skal spises. Hm!! Ikke hos mig, den kan sagtens køres ind med det samme… men jeg vil nu alligevel opfordre til, at man tager den op før, da den kommer til at virke mere cremet.





2 kommentarer:

  1. Som jeg lærte det, hed det parfait, når isen kun blev lavet med piskefløde, æg og sukker, men det er der vist ikke så mange, der gør mere. Eller man kunne vel på godt dansk sige flødeis - og det må man vist lave selv, for at kunne spise det.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Jeg tror heller ikke, der er mange mere, der laver parfait... syntes kun jeg støder på is, der skal opvarmes, nedkøles og så i en ismaskine. Det er min tid for kort til ;-D

      Med hensyn til købe-flødeis... jeg er faldet over et par stykker, som smager godt, men prisen er også derefter... og jeg kan nu godt lide at vide, at min is ikke er fyldt med E'er.

      - Pia

      Slet