Farmors opskrifter fra 1946

onsdag den 27. marts 2013

Nougatis… håbløst gammeldags



Pyhh… jeg fandt den gamle gule lap papir, jeg altid bruger, netop fordi jeg ved, den hitter. Om jeg har haft den, fra før ismaskinerne blev opfundet, skal jeg lade være usagt… men det har jeg en fornemmelse af. Den er så nem, det nærmest ikke er en opskrift, men det bliver den nu ikke ringere af.

Til isen skal du bruge:
4 æggeblommer
4 spsk. sukker
½ liter fløde

Pisk sukker og æggeblommer sammen
Pisk fløden til skum
Fold forsigtigt de to sammen og stil i fryseren
Rør i blandingen et par gange, de første par timer

Mens isen står i fryseren, er det tid til nougaten
Smelt 75g sukker gyldent på en pande
Tilsæt 50g smuttede og hakkede mandler under konstant omrøring
Hæld blandingen på en bageplade med papir… og lad den afkøle, inden den knuses og blandes i isen 
Efter 5 timer er isen klar. Mums!!!  




10 kommentarer:

  1. Glædelig påske, Pia!
    Ja, du har ret - det er den rigtige - parfait, som jeg også altid laver med vanille. Her er én anden, ikke særlig kendt i Danmark, fra den dygtige kok, Jens Peter Koldbeck:
    4 æggeblommer
    50 g flormelis
    1 1/4 dl kastanjepuré med vanille
    1/2 dl cognac
    1/2 L piskefløde, pisket til skum
    Jeg serverer den med letpisket flødeskum, ristede mandelsplitter, østrisk chokoladekage og frugt til. Ingen kan gætte, hvad det er for en is - djævelsk god.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth ;-D

      Der kan man se, hvor meget jeg ved om is :-D Jeg anede ikke, det hed parafit, men god smager det.

      Din is... lyder virkelig som noget, jeg godt ville forsøge mig med. Men... kastanjepurè med vanilje? Hvor køber man det?? + fremgangsmåden? Mon den er, som jeg forestiller mig?

      Håber du får en super dejlig påske,Elsebeth. Vi har en konfirmation på programmet... "heldigvis" en af dem, hvor jeg skal sidde stille og nyde ;-D men mon ikke, jeg tænker i mad, når buffeten åbner??

      - Pia

      Slet
  2. Jo, her går det godt; vi lagde ud med kogt torsk, sennepssovs, gulerødder og rosenkål til. Så der sendte jeg lige min søn en tur i himmelen! Og i aften står den på en meget stor T-bone steak til deling og med bagte kartofler, bønner og en lækker sauce til.
    Pia, det er fransk og hedder parfait (udtales parfæ!). Ja, den laves som parfait'en - du tilsætte kastanjeppuréen med vanille rørt op med cognacen til de godt rørte æggeblommer og flormelis, inden du vender flødeskummet i - og så i fryseren. Jeg ved ikke, om du kan få det i Kvickly eller i sådan en "lækkermåsbutik", hvor de sælger vin, kaffe og specialiteter. - men det skal være den sødede med vanille. Der er 250 g i en dåse - resten fryser jeg ned i en bette beholder; det er fint at blande i flødeskum til frugt eller måske en chokoladekage (eller hvad du nu kunne tænke dig!!!).
    Slap nu af og nyd det.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Nu ved jeg hvordan det udtales, selvom jeg ikke kunne stave til det...tihi ;-D

      Jeg vil afgjort se, om jeg ikke kan finde kastanjepuré i min vinbutik.

      Fortsat dejlig påske til dig... manden I får fejler ialtfald ikke noget.

      - Pia

      Slet
  3. Sådan er det at lære en gammel kone som mig at kende - nu kan du både stave til - og udtale det! Den T-bone havde jeg købt i Tyskland for 11 Euro, og den var det bedste og møreste kød, vi havde fået i mange år, og der er så meget tilbage, at der kunne såmænd godt have været til tre personer. Som min søn sagde, vi har altid spist godt her i huset. Det var meget vigtigt for mig at give dem gode madvaner fra små af og lyst til at lave god mad selv. Han handler altid i min fryser, når han er på besøg; det er det eneste sted, han kan hente hjemmelavet brød, kager, leverpostej og hyldeblomstdrik. Syltetøj henter han i spisekammeret. Og så kan han lokke mig til at reparere alverdens ting!
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. STORT SMIL!!! Hvis man ikke handler godt ind ved moar, hvor så?? Det er også hende, der kan alverdens ting på en symaskine ikk??

      Jeg er så super glad for, jeg stadig har begge mine forældre... nu er det så mig, der forsøger at komme med hjemmelavede lækkerier... for det med f.eks. symaskinen, duer jeg stadig ikke til... (kommer heller aldrig til det)

      - Pia

      Slet
  4. Ja, det er den gode, gamle opskrift på parfait-is, som aldrig slår fejl, bortset fra en tendens til at isen kan krystallisere, hvis man ikke får rørt nok. Nougat er også en af mine favoritter (oftest med avocadocreme til); men man kan jo komme noget nær alt, man har lyst til i. Selve is-massen kan forøvrigt krydres med vanilje, lakrids, kanel, kakao eller lignende. Kun fantasien sætter grænser. Og så skal man selvfølgelig huske at smage til undervejs. FOR megen smag er ikke nogen nydelse.
    Jeg har selv overvejet at købe en is-maskine. Forstår jeg dig ret, at den hverken letter arbejdet eller give en mere lind is?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne.
      Jeg syntes nu ikke, jeg har døjet med, at den krystalliserer... der er nok derfor, jeg altid ender ved den efter andre forsøg :-D
      For mig er en ismaskine ikke noget, der gør det lettere... det kan selvfølgelig være fordi, min udgave har været for billig?? Vil du købe en, skal du ialtfald sørge for, det er noget ordentligt kram.

      Slet
  5. Hold da op, hvor ser det lækkert ud! Tak for opskriften, som jeg vil glæde mig meget til at prøve. Du må have en dejlig dag, hilsen Hannah.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hannah.

      Tak for din søde kommentar ;-D Håber du bliver ligeså vild med den, som jeg selv er... desuden er det næsten for nemt ikk??

      Måske du melder tilbage??

      - Pia

      Slet