Farmors opskrifter fra 1946

fredag den 15. marts 2013

Broccolitærte og krydrede kikærter


På min give-away (du kan stadig nå at deltage) har jeg søgt efter ny inspiration… og med dette indlæg, slår jeg tre fluer med et smæk J Jeg er blevet opfordret til at lave vegetarmad, mere lav-budget mad… og noget med kikærter. ”So here goes…”

Dovenskaben længe leve… jeg købte en fuldkornsbund fra køl
1 broccoli
3 æg
2 dl creme fraiche
3 + 2 spsk. revet ost af rester
Friskkværnet peber og salt
1 rødløg

Købe-bund er for nemt… den skal bare kastes i en tærteform og prikkes med en gaffel

Broccolihovederne skæres i mindre stykker og gives et opkog i letsaltet vand. Dryppes godt af i en sigte, inden den hældes på tærtebunden. Husk!!! Gem stokkene til andre formål f.eks. broccoli salat

Imens piskes æg, creme fraiche, revet ost, salt og peber godt sammen. Faktisk kunne tærten sagtens have taget noget mere… men det er en smags sag. Jeg kan godt lide, jeg kan se, hvad jeg spiser J

Æggeblandingen hældes over broccolien og et skiveskåret rødløg lægges på toppen, inden der drysses med mere ost.

Bag tærten i 35 minutter ved 180 grader.

Til tærten serverede jeg krydrede ristede kikærter. Indrømmet… her har jeg ingen opskrift, det blev blot et grådigt indtag i Santa Marias krydderier, jeg har stående + groft salt. Kikærterne fandt jeg i fryseren… men dåse-kikærter kan sikkert også bruges. De røg på en pande med en anelse olie og blev tilsat krydderier efter smag. Nøj de blev gode… kan evt. serveres som snack til et stort glas koldt øl, hvis de kan nå det. Her forsvandt de, som dug for solen J

Angsten i kærestens stemme og de flakkene øjne, da han hørte brudstykket VEGETAR i min lange smøre af ord… fik mig til at forbarme mig. Han fik fladt-stegt bacon til sin tærte… ha ha.

2 kommentarer:

  1. Tak tak tak, nu ved jeg hvad mine dåser med kikærter skal bruges til, når nu de ikke duer til falafel :)

    SvarSlet
    Svar
    1. :-D Du kan også bruge dem til humus, hvis det er noget?? Men de små krydrede bomber, var bedre end jeg forstillede mig ;-D

      Slet