Farmors opskrifter fra 1946

torsdag den 28. marts 2013

Brændte mandler


Næ… det er heldigvis ikke vinter, men jeg kunne nu godt lade mig narre med den kulde K så det skulle ikke afholde mig fra, at forsøge mig med brændte mandler… specielt ikke, når kæresten har købt 2kg mandler for 100,- J Så har man lov at øve sig ikk??

Rundt om på nettet, har jeg læst adskillige skrækhistorier, om de små guldklumper… så bevæbnet med min billige ældgamle wokpande gik jeg i gang. Skulle jeg evt. brænde den af, gjorde det ikke så meget.

4dl mandler
2 dl vand
2 dl sukker
1 tsk. vaniljesukker
1 knivspids salt

Det hele hældes i panden ved høj varme, mens der røres konstant. Jeg lod vandet koge ind, til ca. halvdelen var fordampet… og skruede ned til lav varme.

Efter et stykke tid, var der ikke mere vand… kun en støvet masse. Og der skal stadig røres i mandlerne…

Så røg varmen på middel… og vupti… ”støvet” begyndte at smelte og samle sig om mandlerne. Rør for pokker…J

Når alle mandlerne er overtrukket med sukker, hældes de på bageplade med papir og skilles ad. Brug to gafler, forsøger du med fingrene… piver du J

Note: Jeg kan kun sige ”go home” til de stakkels forfrosne mennesker, der hvert år til jul… står foran Føtex og lokker J

Følg mig via Bloglovin' J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar