Farmors opskrifter fra 1946

søndag den 10. februar 2013

Sarah Bernard fristelser


Som tidligere fortalt, havde jeg fået fingrene i en hel del marcipan og hvad er mere nærliggende… end at forsøge sig med nogen af Odenses egne opskrifter? På hylden står blandt andet: ”Kager, desserter & konfekt med hjertet”.

Og i den er der en opskrift på Sarah Bernard fristelser. Jeg forsøgte at følge opskriften, men fik det ikke til at fungere. Bundene passede på ingen måde i forhold til fyld og overtræk… men det kunne nu ikke vælte en gammel krage af pinden, så her kommer min version til ikke mindre end 80 stk. af de velsmagende bomber J

2½dl piskefløde
150g mørkchokolade
500g ren rå marcipan
200g mørk chokolade til overtræk

Fløden bringes i kog og 150g hakket chokolade røres i… hvorefter chokoladefløden ryger på køl natten over (eller minimum 4 timer)

Rul små kugler af marcipanen (ca. 1 cm i Ø) De lægges på en bageplade med bagepapir.

Derefter lægges et andet stykke bagepapir over og kuglerne trykkes flade. Det gøres nemmest ved brug af en bageplade, som presses forsigtigt, indtil den ønskede størrelse er opnået.

Fjern det øverste bagepapir og bag bundene i en 150 grader forvarmet ovn i 10 minutter, til de er gyldne.

Mens bundene afkøler… piskes chokoladefløden til ”skum”. Her vil jeg opfordre til, at det gøres på gammeldags maner. Med håndpisker går det hurtigt galt og bliver chokoladefløden pisket bare en anelse for meget, bliver den grynet.  

Sprøjt små toppe af cremen på bundene og sæt kagerne i fryseren.

Når de er frosne dyppes de i smeltet chokolade.

Jeg opbevarer altid Sarah Bernard kager på frost og tager dem op jeg skal bruge ca. 5 minutter før, så de smider lidt af kulden, men stadig er iskolde.

Jeg har før lavet dem med makroner som bund, hvilket selvfølgelig er både billigere og hurtigere… men den ”rigtige” udgave er nu også god.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar