Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 8. december 2012

Pebernødder

Farmors opskrift fra 1946…

500g mel
250g margarine
1 tsk. vanilje
2 hele æg
125g melis
1 spsk. bagepulver

Det hele æltes sammen, og dejen hviler 1 time, før den trilles i fingertykke stænger, der sættes på højkant på den smurte plade.

De bages lysebrune

Min version:

Farmors opskrifter giver ofte ikke meget at arbejde med, men jeg elsker dem J Hvorvidt jeg vil kalde ovenstående for pebernødder, det er en helt anden snak. I alt fald er det ikke pebernødder, som jeg kender dem, men helt klart en børnevenlig version af slagsen.

Jeg lavede to ændringer… skiftede vaniljen ud med en vaniljestang, og melisen med økologisk rørsukker. Rørsukkeret kan jeg dog ikke anbefale, da den ikke har samme søde smag, som almindelig sukker.

Jeg findelte margarinen i melet og bagepulveret med klør fem J

Tilsatte så vaniljekornene fra stangen (efter at have gnedet dem grundigt ud i rørsukkeret) + ægget.

Æltede det grundigt sammen, inden dejen fik lov at hvile på køkken bordet i 1 time.

Så gjorde jeg som farmor… trillede dejen i stænger, skar dem i små stykker, som kom på højkant på bageplader. Ved denne opskrift behøver der ikke være stor afstand mellem kagerne, de flyder ikke ret meget.

10-13 minutter fik de derefter i en 200 grader forvarmet ovn.

2 kommentarer:

  1. Hvor kommer/kom farmor fra? For det ligner dem, man i Sønderjylland kalder "musenødder".

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frk. Struds

      Og velkommen til på min blog ;-D

      Farmor kom fra Randers, men hun gik på husholdningsskole i Åbenrå, så mon ikke du har ret??

      - Pia

      Slet