Farmors opskrifter fra 1946

mandag den 19. november 2012

Pebernødderne der blev til peberkager… uden peber



Ha haJ det blev for grineren… og nu skal jeg helt sikkert høre for det hvert år op mod jul. Opskriften har jeg fået af min kollega (som er bager)… seriøst, jeg hørte da ovehovedet ikke efter, tænkte bare: ”Hvor svært kan det være, at lave pebernødder”?

Jeg fulgte opskriften og det er en stor portionJ

Pebernødder:

500g (blødt) smør eller margarine
370g sukker
2 æg
2 tsk. sirup
4½ tsk. natron
2 tsk. stødt ingefær
2 tsk. stødte nelliker
1 tsk. kardemomme
800g mel

Blandede blødt smør godt med sukker og sirup

Sigtede alle de tørre ingredienser i smørmassen (det gøres for man ikke skal ende med klumper af f.eks. stødte nelliker, som virkelig er frygteligt ubehageligt)… æltede det godt sammen, inden jeg smed æggene i

Trillede dejen til nøddestørrelser… og allerede her, var det så, jeg ikke havde hørt efter K ”De skal ikke være meget større end ærter + de skal stå med stor afstand, for de flyder”… jeg gjorde det totalt modsatte, for jeg ved jo bedre J De skulle da stå pænt og tæt i et flot mønster.


10 minutter i oven ved 170 grader, stod der i opskriften. Her vil jeg dog vove den påstand, at graderne skal helt op på 200, så der kommer lidt knald på. Men nu er jeg jo heller ikke bager J

Pebernødderne… altså mine… blev til en kæmpe peberkrydderkage… men smagen, den kan der ikke sættes en finger på. De var lækre krydrede på den helt rigtige måde J


Når denne opskrift alligevel ender under Traume mad, er det udelukkende på grund af udseende. Det blev ikke for heldigt…

Gør som jeg siger… ikke som jeg gør!!

2 kommentarer:

  1. Haha, det er også sket for mig, men hvem gider trille ærte store kugler hele dagen. Mine flød endnu meres ammen, så jeg endte med at ha en hård kagebund :)
    Fik du min besked på den forige post?

    Hilsen
    KokkeKongen

    SvarSlet
    Svar
    1. ;-D Dejligt at vide, jeg ikke er den eneste.

      Ja, jeg har fået din besked, det glæder mig... jeg er allerede i fuld gang.

      - Pia

      Slet