Farmors opskrifter fra 1946

tirsdag den 9. oktober 2012

Pleskener

Farmors opskrift fra 1946...

1 æg
65g melis
65g mel

Pladerne smøres med lidt fedtstof.
Vask hænderne og neglene.
Ægget slås ud i skålen og piskes ca. 10 min. med melis.
Heri røres melet.
Dejen sættes med 2 teskeer i små toppe på den smurte plade med temmelig god afstand.
Kagerne bages lysebrune ved jævn varme og tages af pladerne med en paletkniv og stilles til afkøling på en bagerist. 

Min version:
Jeg fulgte opskriften bortset fra, at jeg brugte bagepapir. Bagningen måtte jeg gætte mig til J så jeg endte med at give dem 175 grader i 12 minutter. Havde 20 på en plade.

Konklusion:
Pleskenerne skal være meget mindre, de er gode men utroligt søde… mangler ligesom en eller anden smagsnuance. Den er ikke sværere end at ungerne kan hjælpe til.   

2 kommentarer:

  1. Det var det første, vi lavede i køkkenskolen for mange år siden. Vi skulle veje ægget og bruge samme mængde sukker og mel, kan jeg huske. Og rigtigt, det hed (stødt) melis dengang!
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth ;-D
      Søde småkager...
      Tror jeg vil prøve dem med en anelse... vanilje, nødder eller chokolade, men så hedder de sikkert ikke pleskner??
      - Pia

      Slet