Farmors opskrifter fra 1946

torsdag den 4. oktober 2012

Kyllingepie


Jeg har forsøgt mig med mor’s ”gamle” kyllingpie opskrift. Den der et lang stykke tid kom på bordet, når vi skulle hygge… den der med stor held kan laves i god tid i forvejen og blot lunes med stanniol over.

Skyl og rens en hel kylling
Gnid den godt i salt, peber og basilikum
Brun den godt af i smør
Tilsæt 1 liter hønsebouillon og 1 dl fløde
Lad kyllingen simre i 45 minutter
Sigt væden… og befri kyllingen for skind og ben, skær i mundrette stykker
(En rest kylling fra fryseren kan sagtens bruges)

Så skal der røres en fars af:
400g hakket oksekød
1æg
1 hakket løg
Salt og peber (som var det til frikadellefars)
1 dl fløde…

og mens den får lov at trække laves en… Champignonstuvning af:
250g champignon som steges i en gryde tilsat en anelse smør
Champignonerne opbages med 2 strøgne spsk. mel og sky fra kyllingen

Så skal den samles:
Låget er butterdej fra køl penslet med sammenpisket æg

Sæt fadet i en 180 grader varm ovn i 1 time… dæk med stanniol, hvis butterdejen bliver for mørk.







Server kyllingpien med en let salat. I mit tilfælde prinsesse-salat som består af: Fintsnittet sommerkål, æbler, rødløg, syltede rødbeder og lage herfra.



Mums J hvor var det lækkert at genopleve den ret.

8 kommentarer:

  1. Åhhh, ser lækkert ud, og alle de ingredienser, som jeg er vild med! Tror at jeg skal i gang med den i dag! :o)))

    SvarSlet
    Svar
    1. ;-D Håber du giver en tilbage melding, hvis du kaster dig ud i pie´en.
      - Pia

      Slet
  2. Hej. Pie'en blev rigtig lækker, og næsten lige så pæn som din ;o) Den smagte SÅ godt sammen med salaten - jeg har også lavet rødbeder-kål-salaten i lighed med dig :o)

    Jeg ville sikkert skrive tilbage, men begge børn blev syge, og fokus blev fjernet...

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv altså... håber børnene er på højkant igen.

      Ja, pie'en smager nemlig rigtig godt sammen med kålsalaten :-) kartofler, ris eller pasta vil være alt for tungt.

      Glæder mig, du kunne bruge mit input.

      - Pia

      Slet
  3. Ville bare sige, at jeg er blevet forelsket i salaten! :o) Jeg har lavet den flere gange siden. Den smager godt også med andre, mere almindelige retter, f. eks. med kartoffelmos med frikadeller - i stedet for almindelige rødbeder, som jeg er lidt træt af. Og så er den så nem at lave, og af de ting, som man altid har hjemme! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren... ja det er nemlig en rigtig dejlig og nem salat. Vi får den selv tit og ofte ;-D

      Slet
  4. Vi lavede denne pie i går til nytårsaften og det blev en succes! Vi oplevede dog at der kom til at ligge meget væske i bunden af fadet, er det også noget du har oplevet?
    Vi lavede en spidskålssalat med æble og tranebær til, det er altså også ret lækkert! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte

      Hvor er jeg glad for, pie'en trods alt blev en succes :-D

      Jeg forstår ikke det med væsken... det har jeg aldrig været ude for. Måske din stuvning har været for tynd?? Måske den har hvilet for kort, inden den kom på bordet??

      Lyder lækkert med spidskålssalat...:-D

      - Pia

      Slet