Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 11. august 2012

Store squash-brud


I sæsonen er vi ved at drukne i squash, hvilket heldigvis er et luksusproblem, for så kan jeg nemlig lave saftige brud, som ikke nødvendigvis behøver nogen form for pålæg. Opskriften kan også bruges til gulerods-brud.

Squash-brud
10 – 12 stk.

Start med at køre en dej af:
1 pakke gær
3 dl lunt væske (vand eller mælk)
½ dl olie (brugte solsikke olie)
2 tsk. salt
1½ spsk. sukker
450-500 g hvedemel
Lad dejen hæve under klæde i 1 time

Desuden skal du bruge 150-200 g revet squash
60 – 70 g solsikkekerner
2 hele æg

Riv squashen
Når dejen har hævet, hældes squash, solsikkekerner og de to æg i skålen. Og så er det ellers i med klør 5, dejen skal ikke æltes, men presses blidt gennem fingrene, så squash, kerner og æg fordeles jævnt
Riv klatter af dej og læg dem på en bageplade med bage papir

Lad bollerne hæve en ½ time… og sæt dem så i ovnen ved 200 grader i 20 minutter




6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tak skal du have Hanne ;-D

      De skal ialtfald også snart bages igen :-)

      Slet
  2. Hej Pia, hvor er de flotte. Skal jeg helt sikkert have afprøvet. Mon ungerne vil spise dem???

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Olof ;-D

      Ja det tror jeg, hvis altså de ikke er grønt-forskrækkede, men pssst... så skræller du da bare squashene ;-D Men flottest bliver de nu med skræl.

      Iøvrigt... du kan bruge samme opskrift til gulerods-brud, dem er jeg så ikke helt vild med, de bliver for "søde".

      Kh Pia

      Slet
  3. Takk for oppskriften, dere dansker er veldig gode på god mat 👍👍😊 Ble veldig gode, med god ost og pesto 😊

    SvarSlet
  4. Mine blev flade som pandekager, hvad har jeg gjort forkert 🤷🏻‍♀️😊😊

    SvarSlet