Farmors opskrifter fra 1946

fredag den 17. august 2012

En snak om… sommerkål


Sommerkålen… kan bruges til mange forskellige retter. Wokretter, coleslaw, stuvede, kogt… eller som ”salat” når den er fintsnittet. Jeg har sågar brugt den i wraps… hvor den knasende fornemmelse er ubeskrivelig.

Forskellen på sommerkål og hvidkål er, at sommerkålen har løsere blade og kortere holdbarhed, mens vinterhvidkålen er mere kompakt og holder sig længere frisk

Kål er nok nærmest den billigste grøntsag, man kan købe… eller selv dyrke. Men… jeg mangler forslag til, hvad man ellers kan bruge sæsonens vidunder til… for det er nu, de er på toppen. Kan du hjælpe??

Kommende opskrifter med sommerkål, kan du finde her   J

4 kommentarer:

  1. Lidt forsinket - men jeg fandt først blog i går - har jeg skrevet om idéer til anvendelse af squash og rødbeder de steder, du bad om forslag til "overfloden".
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Jeg er rigtig glad for, du har fundet min lille blog... og du kan tro, jeg kan bruge dine ideer ;-D

      Håber du bliver ved med at kigge forbi.

      Kh Pia

      Slet
  2. Fintsnittet sommerkål/hvidkål drysset med persille smager vidunderligt som salat til karryretter. Frikadellefars pakkes ind i bladene, i fad i ovnen; server med muskatsovs og masser af ekstra dampet "papir" (og godt rugbrød til!).
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. ;-D Hvorfor er det mon, jeg slet ikke selv kan tænke så kreativt?? Jeg har vist alt for mange grøntsager i kolonihaven at tage stilling til ;-D

      1000'ende tak for alle dine kommentarer og gode ideer ;-)De er helt bestemt brugbare...

      Kh Pia

      Slet