Farmors opskrifter fra 1946

tirsdag den 3. juli 2012

Rabarber/stikkelsbær crumble


Da jeg tidligere fablede om mine mange rabarber i kolonihaven , blev jeg opfordret til at forsøge mig med rabarber crumble, hvilket så kom på min "to-do"-liste

Jeg søgte på nettet... Men opgav. Der er jo så mange forskellige måder, at lave den på. Nogen koger en kompot, andre gør ikke… nogen bruger mandler, andre gør ikke… osv. Så jeg forsøgte mig frem, ved at skele en smule til mængderne, der skulle i… og tilføjede hvad jeg ellers havde af slatter i køkkenskabet.

Helt rabarber crumble blev det nu ikke, for kom i tanke om, at i fryseren lå en lille pose stikkelsbær fra sidste år… og da sæsonen for stikkelsbær er ved at være her, måtte posen lade livet J

Kompot:
250g frosne stikkelsbær
250g frosne rabarber i små stykker
200g lys rørsukker
1 dl vand
½ vaniljestang

Dej:
125g smør
125g sukker
50g kokosmel
100g hvedemel

Så er det ellers bare på med skåneærmerne J Bring sukker, vand og vaniljekorn + stang i kog i en gryde. Tilsæt rabarber og stikkelsbær og lad det koge, til det er mørt.

Læg rabarber og bær i bunden af en smurt tærteform… kog lagen ind til ½ mængde og fordel den i tærteformen.

Mens fyldet køler en anelse af, forberedes crumblen. Det er nemt… alle ingredienserne samles blot med hænderne… og fordeles nu i hele tærteformen.

Sæt formen i en 200 grader varm ovn i ca. 20 minutter. Overfladen skal være gylden.

Nu står min første crumble til afkøling… iihhh guder den dufterJ



Nam J en helt utrolig lækker kage, som afgjort skal laves igen. Syrlig, sød og knasende med skøn kokossmag. Flødeskum eller cremefraiche 38% med en bandit af kornene fra en fed vaniljestang… kan I høre dem?? Englene…??

Ingen kommentarer:

Send en kommentar