Farmors opskrifter fra 1946

fredag den 27. juli 2012

En snak om… rødbeder


Vi kender dem alle… glassene i supermarkedet, vi lige i en hurtig håndevending smider i kurven, så de lander ved siden af Stryhns den bedste og en pakke oksefars. Det er oftest på de dage, hvor kreativitetsgenet er en by i Zimbabwe. Ingen kan vel helt sige sig fri for, at have snuppet den nemme udvej? Når det så er sagt… så er der milevid forskel på ”købe” syltede rødbeder og hjemmelavede. Faktisk burde der stå en advarsel på glassene: ”Køb mig ikke, du kommer til at fortryde det” J

Som før fortalt, er jeg den heldige ejer af en kolonihave og i år har vi sået runde rødbeder for første gang. De kunne jo være åhh så yndige J men allerede nu, må jeg tilstå… at når det kommer til syltning senere på året, kommer jeg til at bande dem langt væk. Her er de aflange klart at foretrække… men tilbage til de runde.

Jeg er så småt begyndt at tage af dem… og hold da helt op de smager. Oftest bager jeg dem hele i ovnen eller på grillen… med skind på, så de er møre, som kogte kartofler. Serveret med en cremefraiche 38% blandet med dild og persille… så kan ikke engang mine højtelskede kartofler slå dem. (Meeeen dem vil jeg nu heller ikke undvære)J

Rødbede tzatziki er også et forslag til, hvad man kan bruge rødbeder til. Min tzatziki er lavet med revet rå rødbede… og det er så nok ikke lige den, man skal starte med, hvis man vil have rødbede på menuplanen. Den får en karakteristisk smag af… ”jord”. Det er en enten-eller smag… jeg er selv ret vild med den J

Formålet med dette indlæg er, at jeg rigtig gerne vil have udvidet min horisont med hensyn til rødbeder… og samtidig slå et slag for, at vi går amok i årstidens grønsager. Det er nu, de smager bedst…

Skulle jeg nævne en enkelt lille bivirkning ved at spise rødbeder, så er det, at der kommer ekstra kulør på din hverdag… i form af lilla urin. J hæ hæ…

Hvad bruger du rødbeder til??

Kommende opskrifter med rødbeder, kan du finde her  J

4 kommentarer:

  1. Jeg anretter salat på et rundt fad, så farverne passer pænt sammen, og her pynter de groftrevne rå rødbeder. Desuden bager jeg nogle fantastiske boller med en del rugmel og revne rødbeder og hakkede løg i. De er meget smukke -og alle kan lide dem! Desuden laver jeg en forret/frokostret med tynde kogte, evt. rå, skiver anrettet smukt på tallerkenen, overhældt med olie-eddikedressing og drysset med persille (og evt. finthakket salatløg/forårsløg) - nøjagtig som jeg ville lave en carpaccio med kød.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. ;-D Det lyder godt nok lækkert alt sammen, specielt bollerne kunne jeg godt tænke mig en opskrift på. Er det noget, vi kan finde ud af??

      Kn Pia

      Slet
  2. Ja da, opskriften er fra Gerlev Idrætshøjskoles dejlige kogebøger - du får en mail fra mig!
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. ;-D Jaaa... det vil jeg se frem til. Tak skal du have.

      Kh Pia

      Slet