Farmors opskrifter fra 1946

søndag den 18. marts 2012

Tøm fryseren for tomater


Tøm fryseren for tomater
Den nye sæson i kolonihaven starter snart… dvs. igen overflod af tomater… og et hurtigt kig i fryseren, viste klart, at jeg måtte gøre noget ved de løsfrosne tomater, jeg allerede havde liggende, hvis de ikke skulle ende som skrald. Bare jeg dog havde gjort det noget før. I bedste Stop spild af mad stil… blev den store gryde fundet frem og tomaterne gravet frem.

5 kg tomater viste køkkenvægten. 40 minutter senere var skindet flået af… og jeg havde en frossen tommeltot.
4 løg og 5 fed hvidløg blev hakket.
En stor dusk basilikum fra vindueskarmen skyllet.
Og så var det tilbage til kødgryden… selvom der ikke er meget kød i denne opskrift

Løgene stegte jeg klare i en god slat olie, mens tomaterne blev hakkede i mindre stykker.
De blev tilsat løgene lidt efter lidt… sammen med basilikum, sambal oelek (2-3 tsk.), 100g koncentreret tomatpure, 1 dl sukker og 1½ spsk. salt.
Så fik tomatsovsen ellers lov at simre derudaf i 3 timer… inden den fik en let tur med stavblenderen og blev smagt til. Nogen ville måske si sovsen for tomatkerner… men ikke jeg 
Mængden gav ca. 3 liter koncentreret tomatsovs til fryseren… som skal bruges i sammenkogte, supper, på pizza… og hvad jeg ellers finder på…



6 kommentarer:

  1. Det er perfekt med færdigtomatsovs i fryseren. Jeg blender også altid min tomatsovs, og ville aldrig sie kernerne fra. Jeg har nemlig læst et sted at forsøg viste at kernerne har mest tomatsmag :-)
    God søndag til dig,
    SS

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok... det har jeg aldrig hørt før :-)Så er der da en rigtig god grund til ikke at gøre det...

      Slet
  2. Uhmm - jeg kan næsten dufte det. Herligt; men glem det nu ikke i fryseren ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. ;-) Jeg skal prøve... men det er der vist ingen fare for ,-)Og tro mig... det duftede...

      Slet
  3. Rigtigt godt indlæg! (Og tusinde tak for henvisningen til os). Yes, nemlig - meget af grøntsager kan fryses: tomater, løg, krydderurter, mm. Og bruges efterfølgende til retter, supper, mm.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren.. det er virkelig nødvendig med en stor fryser, når man har kolonihave...

      Slet