Farmors opskrifter fra 1946

søndag den 26. februar 2012

Ciabattabrød


Jeg er absolut ikke kendt for at have den store tålmodighed, men alligevel gav jeg mig i kast med ciabattabrød J en proces der tog godt og vel over et døgn… om jeg gør det igen?? Ikke lige foreløbig, selvom brødene blev rigtig gode… der skal være lidt mere aktion over det, når jeg er i køkkenetJ

Først lavede jeg en fordej… 5g gær, 2 dl vand og 200g hvedemel. Gæren opløses i vand… og melet tilsættes og røres til en meget fast dej. Så kom det til hævning i stuen i 18 timer.

3dl vand, 400g hvedemel og en spsk. salt blev æltet ind i fordejen, så den blev sej. Og derpå igen til hævning i stuen i 6 timer.

Langt om længe kunne jeg vælte dejen forsigtigt ud på et meldrysset bord.

Drysse den med mel og forsigtigt foldet den et par gange, så den lignede en rektangel.

Den blev delt i 2 på langs… og igen i 5- 6 på tværs. De små stykker dej trækkes længere og foldes på midten og lægges på en bageplade., hvor de igen hæver et kvarters tid.

En tur i ovnen ved 250 grader i 15-16 minutter… og så var det endeligt langt om længe tid til at smage J Nam nam…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar