Farmors opskrifter fra 1946

fredag den 6. januar 2012

Grønsagsrester m. deller


I flamingokassen på altanen dukkede et kvart hvidkålshoved op. Snittefladerne var blevet grå… men det bliver kålhovedet nu ikke dårligt af… en god skarp kniv klarer den sag J

I fryseren var der frikadeller og kogte kidneybønner.

Passer stuvet hvidkål sammen med kidneybønnesalat?? Her på matriklen plejer vi at sige: ”Det bestemmer man vel selv”… så ja, det gør det.


Mens kålen blev kogt mør… blandede jeg kidneybønner med hakket løg og sesamfrø. En marinade med god olivenolie, salt, friskkværnet peber og chiliflager blev hældt over. Normalt ville jeg også bruge hvidløg… men nej, det passer så overhovedet ikke til stuvet hvidkål J

Til den stuvede hvidkål lavede jeg en hvid opbagt sovs… jeg havde lige en lille slat fløde. Den blev brugt… kantonen blev skyllet med en anelse vand… og ellers brugte jeg ”vandet” fra den kogt kål. Kålen blev blandet i og varmet op… (Tilsatte en anelse sennep for at give kålen kant)

Frikadellerne… tja de skulle bare varmes i ovnen.


Igen… nem mad J Jeg skammer mig, når jeg siger… øv, jeg gider ikke rester og slatter. Der er ingen udfordring i det. Specielt grønsager der synger på sidste vers… de bliver altid til de gamle travere, dem der sidder på rygraden. Men… på den anden side (og jeg er ikke nærig) fryder jeg mig over endnu en dag med ”gratis” mad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar