Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 24. december 2011

Ris a la mande a la Mini-hakkeren


8 personer

Det trak ud... men jeg kom i gang. Og sådan endte min opskrift med at blive J tro mig, den blev smagt til mange mange gange.

200g grødris
2 dl vand
1 liter mælk
1½ vanliljestang
2 spsk. sukker
1½ tsk. mandelessens
3 dl piskefløde
100g hakkede mandler (og en hel til mandelgave)

Jeg kogte risen op med vand… så der næsten ikke var mere tilbage.

Tilsatte mælk… samtidig med jeg skruede helt ned for varmen.

1 spsk. sukker + kornene fra vaniljestængerne og stængerne blev tilsat risene… og grøden fik lov at simre i 25 minutter under konstant omrøring. (Andre koger dem åbenbart meget længere, men efter adskillige smagsprøver, blev det mit valg, at stoppe her)

Jeg fjernede vaniljestængerne og smagte grøden til med mandelessens og hældte grøden i et stort fad, så det hurtigere kunne afkøle.

Dryssede overfladen med 1 spsk. sukker og fadet røg i køleskabet uden at være dækket til.

I dag piskede jeg fløden, til den dannede små lette og luftige toppe… burde nok have gjort det i hånden, men så langt rækkede min tålmodighed dog ikke J

Vendte forsigtigt flødeskummet og de hakkede mandler i grøden… og voila nu er der ris a la mande.

Den er filmet og klar til afgang… jeg er meget spændt på familiens bedømmelse.
Note: De var vilde med den... (desværre et mega dårligt billede)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar